Le Cri, le PPR et un petite fromage innocente (zou je denken)

De PPR, vroeger nog een politieke partij met allures, tegenwoordig slechts een verbindingsroute tussen Rotterdam en Parijs met een levendig en uitgebreid, zij het illegaal, uitwisselingsprogramma, kortom: de PPR, de Poederroute Parijs Rotterdam.
Een strenge controle op de PPR heeft het leven gekost aan een deel van een bejaard echtpaar. Na drie dagen in de cel overleden nadat de schimmels van een Franse culinair zeer gewaardeerde fungus stam hun werk hadden gedaan in de maag van de man. Naar verluidt had men geen enkel vermoeden van de im-export kwaliteiten van het betreffende echtpaar, zelfs niet nadat na controle van de voiture in de achterbak een recent ontvreemd schilderij van grote mondiale betekenis werd gevonden. In gedachte het spreekwoord, “de een z’n Brie is de ander z’n Cri”

Tien jaar vergeefs speuren naar Le Cri, maar nu dan toch door een toevalstreffer boven water. Wellicht leidt deze vondst naar de laatste nog niet gerepatrieerde Cri uit de serie van zes.
”Deux tableaux du grand peintre hollandais Jacobs, Le Cri et La Madame et ont été dérobés dimanche dans un musée d'Rotterdam. Toutes deux sont des oeuvres majeures, mais Le Cri, surtout, est considéré comme une pièce essentiel de l'art européen. Jacobs avait peint six versions de son œuvre la plus célèbre, Le cri. Celle qui vient d'être volée date de 1993. Une autre avait déjà été dérobée en 1998 dans une galerie d'Dordrecht, puis retrouvée intacte trois mois plus tard. Le Cri n’est pas seulement l’un des tableaux les plus célèbres du monde. C’est aussi l’œuvre emblématique d’une époque, d’un peintre et d’un courant artistique. Sur un pont, un fille crie, elle hurle se tenant la tête sans mains, sous le regard impassible de deux personnages. Le visage et le corps sont distordus, le ciel semble s’embraser, le paysage se fait abstrait sous d’inquiétantes vagues de couleurs.
Le Cri, na jaren terug op een toepasselijke plek gelegen op de AmRoPa as, een toonaangevende galerie met de toepasselijke naam “La Dependance”. Een unieke presentatie van de kunstenaar waarin alle door hem gevoerde en gebruikte technieken gedurende 20 jaar samenvloeien en evolueren in deze verstilde momentopnames. Vertolkingen van het moment, tegelijkertijd tijdloos en universeel. Schreeuwen, schreeuwde, geschreeuwd. Voltooid Verleden Tijd volgens Bram, l’infinitif volgens de kunstenaar.
 
 

Terug / Home